Tips inför din videoproduktion i Almedalen

with Inga kommentarer

Snart är det dags för politikerveckan i Almedalen och det är nu hög tid att börja detaljplanera ditt event. Almedalsveckan innebär en unik möjlighet för dig och ditt företag eller organisation att nå ut med ert budskap och vi förespråkar givetvis att ni gör det med rörlig bild.
Här kommer några tips på hur du får ut det bästa med din video!

1.Bestäm ditt syfte
Rörlig bild kan både användas som ett demokratiskt hjälpmedel och som en mer vinklad kommunikation. En LIVE-sändning gör att ditt event når fler än de som får plats i din lokal och kan vara ett hjälpmedel för den som vill ha möjlighet att fördjupa sig i ämnet om ni väljer att låta sändningen ligga kvar på nätet. Men inte alla orkar se ett klipp som är 45 minuter långt. Vill då nå ut med ditt budskap till fler är därför kortare klipp att föredra, som till exempel kan spridas på sociala medier.
Vi du nå ut med heta nyheter så kanske du ska publicera en kort intervju dagen innan ditt event för att locka fler att komma.


2. Målgrupp
Fundera över vilka du vill nå med din videokommunikation. Det gör att du både kan rikta budskapet samt välja vilken typ av video som passar bäst.


3. Vinkel
Istället för att försöka få med så mycket som möjlig i ett och samma videoklipp så se klippet som en del av flera olika klipp eller som ett komplement till en text.
Du kan exempelvis välja ut en specifik fråga från ditt seminarium och göra ett kort reportage kring just det. Då blir det också lättare att sätta rubrik och sprida på sociala medier.


4. Publiceringsplan

Konkurrensen om medieutrymmet är extremt stort under Almedalsveckan och även de bästa nyheterna tenderar att komma i skymundan. För att få maximalt genomslag för just ditt budskap samt få ut mer av dina resurser så kan det vara en god idé att spara på en del av ditt material till den kommande nyhetstorkan eller som uppstart för hösten. En intervju med en intressant person eller om ett spännande ämne har ofta lång livslängd.


5. Inkludera tittaren
Glöm inte bort tittarna om du väljer att LIVE-sända ditt event. Med små enkla medel ökar du deras närvarokänsla markant. Låt din moderator titta in i kameran och hälsa dem välkomna, tilltala dem ett par gånger under sändningen eller varför inte göra dem delaktiga via en chattfunktion.


6. Rättigheter
Om du LIVE-sänder ett event kan det vara bra att ha koll på att det material som ska visas på scenen inte är upphovsrättsskyddat. Det kan exempelvis vara slides i en powerpoint som är tagna från nätet eller musik. I värsta fall kan din streamingtjänst stänga ner ditt klipp om materialet är skyddat av upphovsrätt.


7. Gör intervjuer med de inbjudna gästerna
Se till att få ut maximalt värde från dina inbjudna gäster och talare och ta in korta intervjuer med dem efter att de varit uppe på scenen. Dessa klipp kan publiceras som nyheter på en gång eller varför inte spara på klippen och publicera dem senare under sommaren för att förlänga värdet ytterligare.


8. Scenografi
Om syftet med din videoproduktion är att så många som möjligt ska se på en LIVE-sändning så tänk på att anpassa scenen för kamerorna redan i planeringsstadiet. Det kan handla om backdrops, belysning, möjlighet att placera kameror mm.
Om du däremot vill ta in en intervju med en gäst som du planerar att publicera först till hösten så kanske det bästa är att gå utanför lokalen och bort från alla andra företags loggor.

 

Leave a Reply